UBER vs LYFT

Druhá polovina roku 2018 byla ve znamení spekulací o vstupu technologických gigantů, zejména pak ze sféry sdílené ekonomiky. Předpokládalo se, že vstoupí Lyft (LYFT), Uber (UBER), AirBnb, Palantier, Piterest (PINS).

LYFT

První z nejočekávanějších IPOs, společnost LYFT, přímý menší konkurent Uber, se začal veřejně obchodovat na konci března a road show akcií i novinové headlines slibovaly silný tah na branku, nicméně (alespoň v tomto případě) tomu bylo jinak…

Management Lyft a stejně tak manažeři emise zcela nedocenili situaci a když CEO Lyftu pár dnů před prvním obchodním dnem na sekundárním trhu prohlásil, že firma patrně nikdy nebude profitabilní. Naproti tomu manažeři emise hlásili, že objednávky klientů překonaly 22 násobek akcií uvolněných do trhu, struktura práv spojených s akcemi a ceny VC, za které do Lyft v několika kolech vstupovali, dávali jasně najevo, že zde nastane problém. Obrázek nakonec doplnily prohlášení jednotlivých akcionářů, kteří se první den obchodování zbavili svých akcií – často s výrazným defaultem.

Lyftu tak nepomohla zvučná jména participantů, jako Alphabet, GM a další. Akcie téměř okamžitě po otevření začaly prudce klesat a statistika zapůjčených akcií, kterou lze brát za indikátor short pozicí na titulu, je krutá: LYFT se zapůjčoval od druhého dne obchodování s výnosem 100% p. a., a stal se tedy nejdražším cenným papírem (jasná souvztažnost s převisem poptávky po zapůjčení nad nabídkou), který se aktuálně obchoduje a realita je výmluvně demonstrována tržní cenou akcie.Clipboard01

UBER

Větší, diversifikovanější, co se struktury core business týká, Uber a zejména management emise aktuálně stojí před nelehkým úkolem – poučit se z chyb předchozího IPO a zvolit takovou strategii, která akciím umožní zvyšovat tržní kapitalizaci firmy a tím i přitažlivost pro investory.

Datum vstupu Uber do sekundárního trhu taktéž jasně definuje limitu pro Lyft; přesun aktiv z neprosperujícího menšího konkurenta do většího, aktuálně nadějnějšího Uberu je nasnadě.

Pokud se podíváme na tvrdá data, která obě společnosti ve svých prospektech zveřejnily, je zřejmé, že LYFT (na percentuelní bázi) generuje s větší dynamikou revenue, nicméně prohlubuje i svoji ztrátu. Uber v absolutních číslech daleko převyšuje Lyft, protože, jak je uvedeno výše, má více diversifikované podnikání; nesoustředí se pouze na přepravu osob, resp. sdílenou jízdu, ale současně se pohybuje v rychloobrátkovém zboží a potravinářském průmyslu, má rozvinutou sít půjčoven elektrokol a koloběžek a celkem úspěšně pohlcuje své konkurenty. Navíc, na rozdíl od Lyft, působí v téměř 70 zemích (Lyft pouze USA a Kanada). Ztráta předchozích období vyznívá ve prospěch Uber, ale zde je započítán prodej aktiv firmy, tedy jednorázová událost, která se již nebude opakovat a je zřejmé, že se Uber vrátí v 2019 do ztráty, stejně jako Lyft, jde jen o to, jaká bude.

Co tedy může vést investory ke vstupu, po takovém debaklu Lyft, do konkurenčního Uber?

Uber od svého založení v roce 2009 prošel dramatickým vývojem:

  • žaloby ze sexuálního obtěžování pasažérů a zaměstnanců,
  • kruciální problémy v mnoha evropských městech, kde byl Uber vytlačen, protože nesplňoval požadované formální náležitostí.
  • Profesní skupiny (zejména taxislužby) se bouřily proti nerovným podmínkám,
  • smrtelná nehodu při testu AV,
  • vynucený odchod spoluzakladatele Uber Kalanicka
  • a mnoha dalších úskalích

I přesto je Uber stále zde a rozšiřuje svůj byznys nejen geograficky ale i v rámci diverzifikace budoucích výnosů.

Mezi hlavní,  i když často přehlížené činnosti (podobně jako u Lyft), patří rozvoj autonomních vozidel (AV), kde Uber spolupracuje s Volvem a implementace AV do přepravní infrastruktury, obdobně, jako Amazon, kde se nachází obrovský potenciál pro budoucí zisky. Vedle toho rozšíření segmentu přepravy o pronájem elektrokol a koloběžek – nejen že zviditelňuje značku, ale jedná se o zachycení trendu ve velkých městech a městských aglomeracích. V neposlední řadě jsou pak aktivity doplněny o rozvoz jídla a další služby, které umožňují firmě rozdělit riziko do více oblastí (takovýto rozsah Lyft chybí).

Finance

Clipboard01Revenue Uberu na meziroční bázi vzrostlo o 43% na 11,3 miliard amerických dolarů (2018), Gross Booking, před platbou řidičům, dosáhl v roce 2018 50 miliard amerických dolarů a vzrostl na meziroční úrovni o 45%.

Ztráta Uberu, což je velmi důležité, klesá (nejen díky prodeji části aktiv).  Ztráta Uber za rok 2018 byla na úrovni 1,8 miliardy amerických dolarů, což je více než 18% pokles proti 2,2 miliardám v roce 2017. Pro srovnání Lyft generoval čistou ztrátu za 2018 ve výši 911 milionů dolarů na revenue ve výši 2,1 miliardy dolarů (zvýšení ztráty o 33% a růst revenue +203%).

Na druhé straně výkon služeb kontinuálně klesá; 4Q 2018 +25% (y/y), ale 3Q 2018 +38% (y/y), nicméně klesající výkon služeb není dramatický, zejména když v 4Q 2018 byl gross boxing dosáhl +37%…

Stěžejní je pro Uber diverzifikace; Podíl dovážky potravin, resp. jídla dosáhl 13% prodejů. Uber je tak největším dopravcem v tomto segmentu mimo Čínu. Pokud podíl na trhu dále poroste, Uber zajistí větší část svého byznysu ve sdílené přepravě.

Vedle dovozu jídla, kde se očekává nárůst v USA na 23,5 miliardy dolarů (za celý segment do 2023) je Uber aktivní i jako přepravní broker, když páruje lodní a kamionovou dopravu prostřednictvím své platformy. V neposlední řadě je zde sdílení jízdních kol a koloběžek, což dále rozšiřuje možnosti firmy zvýšit revenue a překlopit byznys do čistého zisku.

Clipboard02Autonomní řízení je jakousi Pandořinou skříňkou Uberu. Jeho technička nesledovala provoz a způsobila v self driving SUV smrtelnou nehodou. Uber aktuálně pracuje na zvýšení zabezpečení a zvýšení rozpoznávacích schopností AV. Spolu s Intel, Google, Apple a dalšími světovými giganty se snaží již dnes participovat na příštích výnosech, když podle některých odhadů má být do roku 2030 prodáno více než 33 milionů AVs. Intel odhaduje, že obrat AVs bude do roku 2050 více než 7 trilionů dolarů.

Pozice Uber

Uber je bez diskuse leaderem sdílené přepravy. Ovládá více než 60% trhu, nejbližším konkurentem je Lyft s cca 40%. Je nepravděpodobné, že by Lyft, nebo kdokoliv jiný v blízké budoucnosti Uber překonal. Uber obslouží cca 75 milionů cestujících měsíčně, což generuje cca 50 miliard dolarů (gross bookings), vedle toho Lyft se podílí cca 30 miliony jízd s 8,1 miliardami.

Pokus o vstup na čínský trh nakonec selhal a Uber se rozhodl jít cestou akvizice lokální konkurence, která je ve značné konkurenční výhodě oproti nadnárodním korporacím snažícím se proniknout na místní trhy. Uber tak koupil Careem Networks FZ, má podíl v čínském DIDI, etc.

Regulace

Uber spolu s konkurenty čelí a bude patrně v budoucnosti čelit zostřující se regulaci – a to i přes parciální úspěchy ve vyjednávání s jednotlivými vládami nebo městy. Spolu s regulací AVs, která bude reagovat na nutné počáteční incidenty, bude Uber (a další) pod neustálým tlakem. Nezanedbatelným faktorem je pak otázka zdanění, ocenění práce, tj. minimální mzda, etc.

Závěrem

Uber těží z vůdčího postavení, ale je zde patrná snaha o diverzifikaci core byznysu, což dává firmě solidní šanci na vstřebání případných nárazových šoků a případně akcii může ochránit před hlubokým propadem, pokud se core byznys bude ubírat negativním směrem. Pokud cena akcie a mediální prezentace bude opatrnější než u konkurenta Lyft, je pravděpodobné, že Uber neprojde stejnou cestou.

Zaujalo vás obchodování na forexu? Nezapomeňte na kvalitní vzdělávání a stáhněte si zdarma nový ebook o forexu zde: http://land.globtrex.com/free_ebook_cz

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*