Kukuřice jako jedna ze základních komodit si prochází těžkými časy

Hlavní faktory volatility cen kukuřice?

V poslední době se ukázaly dva faktory, které ovlivňují ceny kukuřice – válka na Ukrajině, počasí.

Pojďme se podívat na situaci na Ukrajině. Před válkou byla asi 4. největším a nejvýznamnějším vývozcem na světě. Asi 90 % ukrajinského vývozu se uskutečňovalo přes hlubokomořské přístavy. Od začátku války jsou všechny přístavy blokovány a nepřístupné pro účely vývozu, což odřízlo ukrajinskou kukuřici od světového trhu.

Aktuálně jsou Ukrajinci vynalézaví, kreativní a našli si jiné cesty, jak se dá kukuřice vyvážet k sousedům EU – železnice, mělkovodní přístavy u Dunaje. Takové cesty jsou ale hodně nákladné a nejsou nijak extra rozvinuté.

V červenci přišla dohoda o dodávkách obilí, kterou zprostředkovala OSN. Na Ukrajině umožnila znovu otevřít 3 z černých černomořských přístavů: Pivdennyj, Oděsa a Čornomorsk, aby se mohla kukuřice vrátit zpět na světové trhy. Ve skutečnosti byla kukuřice ale produkt, který z dohody o obilném koridoru těžil nejvíce. 

Dalším faktorem ovlivňující ceny kukuřice na světových trzích je počasí. Letos proběhlo dlouhodobé horké a suchému počasí ve spoustě důležitých producentských zemích.

Například Francie má v EU tu nejhorší úrodu kukuřice za posledních 30 let, Bulharsko a Rumunsko mají katastrofální úrodu a dost podobně je na tom i USA. Právě v USA má horké a suché počasí vliv na bárky pohybující se po řece Mississippi, jež dopravují kukuřici do přístavů a následně na světové trhy.

Je velmi nejisté a těžko předvídatelné, jak se budou věci vyvíjet a co to bude znamenat pro proces zpracování kukuřice.  

Co způsobuje tu nejistotu a nepředvídatelnost?

V tuto chvíli je nejlepší se podívat na vývoz kukuřice ze staré úrody v Brazílii, jelikož nová úroda ještě není připravená.

Úroda minulý rok masivně trpěla kvůli vlivu La Niňa a se očekávalo, že vývoz bude mnohem nižší. Ve skutečnosti byl vývoz asi tak dvakrát vyšší než v předchozím roce. Brazilský vývoz byl i přes všechna očekávání vynikající. Je to dáno hlavně problémy v jiných částech světa a tím, že ostatní velké producentské země cítí nedostatek.

Při pohledu na úrodu v další sezóně jsou teď očekávání mnohem vyšší a lepší, jelikož předpovědi naznačují lepší úrodu kukuřice.

Pravdou je to, že až doteď Brazílie vyvážela opravdu velké množství kukuřice. Bude tedy zajímavé sledovat, co se bude dít ve chvíli, až přijde úroda sóji a Brazílie ji bude muset vyvážet.

Jaké jsou logistické problémy a náklady spojené s ukrajinským vývozem kukuřice?

To se měří opravdu těžko, jelikož situace se mění z týdne na týden. Obvykle je možné vyvážet jen menší objemy pomocí mělkých vodních přístavů a železnic.

Je spousta logistických problémů a existuje určitý počet vagonů, které mohou odvézt kukuřici vlakem.

Dobrá zpráva je ta, že Ukrajině hodně pomohli ke zvýšení objemu zemědělských produktů sousedé z EU. Jakmile vyprší dohoda o koridoru může být klidně prodloužena o dalších 120 dní. 

Situace je sledována, ale nikdo nechce dát všechna vejce do jednoho košíku. Pokud se stane cokoli, tak investice do pozemní infrastruktury budou pokračovat i nadále.

Zajímavé je to, že za poslední měsíc se ukázalo, že mělké vodní cesty mohou být občas nákladově efektivní. Často jsou dražší než hlubokomořské trasy, ale jestli vezmeme v potaz obrovská zpoždění při přepravě obilí z Ukrajiny obilným koridorem a částku, kterou lidé platí kvůli opožděným kontrolám nákladu, tak by se mělké vodní cesty mohly jevit jako docela efektivní. Znamená to tedy, že vývoz přes řeku může být občas tou levnější variantou.

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*