Evropské ocelárny upadají, drtí je Čína

Evropské ocelárny prožívají jednu ze svých největších krizí, která navíc trvá už několik let. A vypadá to, že jen tak neskončí. Trh je totiž ocelí přesycen, poptávka není tak velká jako výroba a svět navíc zaplavuje levná ocel z Číny.

Vypadá to na jednu z nejvleklejších krizí, jakou oceláři pamatují. Řada evropských oceláren už jí podlehla a musela zavřít. Další omezují výrobu a restrukturalizují se, což znamená především to, že ve velkém propouštějí. Během posledních sedmi let, tedy od vypuknutí celosvětové finanční krize, tak přišlo o práci už více než 75 tisíc dělníků z nespočtu evropských oceláren. Což je asi 20 procent všech pracovníků z tohoto odvětví. Nedá se přitom říci, že některá země by na tom byla lépe a jiná hůře. Je to všeobecný stav a nikdo neví, kdy dojde ke zlepšení.

Větší nabídka než poptávka

Důvodem těchto vleklých problémů je klesající spotřeba oceli v Evropě a možná i neschopnost oceláren přizpůsobit se tomuto stavu. Už dlouho je jasné, že ve velké většině evropských států se spotřebuje mnohem méně oceli, než kolik se jí vyrobí. Produkce je tak mnohem vyšší než poptávka, která se od roku 2007 snížila o zhruba třetinu oproti předchozímu stavu. Přitom ocelárny s tímto trendem nešly a výrobu snížily jen zhruba o 4 procenta. Zároveň ale nemají, kam ocel dodávat, v Evropě jí je dostatek a ani další světové státy v tomto ohledu zrovna nestrádají.

Nadvláda Číny

Druhým důvodem vleklých problémů je Čína. Podobně jako v případě mědi, i tady se Čína rozhodla, že zaplaví svět levnou ocelí. A daří se jí to velmi dobře a dlouhodobě. I v této zemi je totiž, podobně jako v Evropě, mnohem větší nabídka než poptávka. Jenže jelikož jsou Číňané schopni ocel z železné rudy vyrábět mnohem levněji než Evropané, mohou ji také velmi levně prodávat dál, proto jejich vývoz stále stoupá. V březnu letošního roku dosáhla tamní výroba dokonce rekordní hranice 70 milionů tun oceli. A podle všeho bude podobně vysoká i dál, takže svět bude dál zaplavovat levná čínská ocel, která bude víc a víc drtit evropské výrobce. Jak tohle skončí, je zatím ve hvězdách.

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*