Co zvyšuje náklady na dopravu? Je to rostoucí čínská poptávka

Čína se dala do najímání ropných tankerů, což je znamení toho, že poptávka po energiích je zrychlená.

Obchodníci dováží do Číny ropu v tankerech velkých jako Eiffelova věž zvaná Very Large Crude Carrier, kdy každý uveze 2 miliony barelů ropy. Náklady na pronájem těchto nejvíce žádaných typů tankerů s moderními výfukovými systémy se podle lodních makléřů dostaly na skoro 100 000 USD za den, což je dvakrát více než před měsícem.

Čínská ekonomika se zadrhla ve chvíli, kdy se Si Ťin-pching, čínský prezident, rozhodl na konci roku 2022 zrušit omezení Covid-19. Nedávné údaje ale ukazují, že se aktivita zvyšují, a obchodníci společně s makléři tvrdí, že poptávka po ropě se začala velmi silně zvyšovat. Podle společnosti Kpler zabývající se sledováním komodit, je čínský dovoz ropy na cestě k tomu, aby dosáhl nebo dokonce překonal rekordní úrovně z června roku 2020.

Stalo se to výhodné pro majitele tankerů, kteří mají lodě v pronájmu, včetně společností Frontline PLC, Euronav NV a Teekay Tankers Ltd., které jsou kótované na burze v New Yorku. Je i pár dalších možných důsledků, například trvalý nárůst čínské poptávky po energiích by mohl celosvětově zvýšit ceny benzínu a zemního plynu, což by zhoršilo úkol centrálních bank, které se pokouší zmírnit inflaci.

Čínský dovoz se zatím nepromítl ve vyšších cenách, ale naopak referenční ceny ropy Brent se snížily tento měsíc o 10 % na cca 75 USD za barel, což je nejnižší úroveň od konce roku 2021. Otřesy v americkém a evropském bankovním systému zvýšily strach z recese, která by způsobila omezení spotřeby energií na Západě.

Spousta vedoucích pracovníků a obchodníků s energiemi ale říkají, že ukojení čínské žízně po ropě povede ještě v letošním roce nejspíš k růstu cen. Ještě před začátkem výprodeje v tomto týdnu stáhla nedostatečná americká poptávka cenu americké ropy směrem dolů. Podle obchodníků po počátečním váhání, když v prosinci začaly platit sankce, vyskočil i čínský nákup zlevněné ruské ropy.

Unipec, obchodní pobočka státní rafinérské společnosti China Petroleum & Chemical Corp., vedla podle makléřů a údajů zveřejněných společností Refinitiv od začátku února v získávání rezervací. Vysoce postavený makléř v Singapuru informoval o tom, že přes 20 nákladů určených společností Unipec přiváží cca 8,5 milionu barelů a aktiva pokračují i v březnu.

Sankce, které se uvalily na ropu z Ruska omezují nabídku lodí – což se stalo faktorem, který zvýhodňuje majitele tankerů. Místo dovozu této ropy z blízkých přístavů v Baltském a Černém moři nakupuje Evropa v západní Africe, USA a Perském zálivu a ta poté směřuje do Indie nebo Číny a někdy se cestou ve Středozemním moři změní z menších tankerů na větší.

Lars Barstad, výkonný ředitel společnosti Frontline, řekl: „Tankery jezdí na dlouhé vzdálenosti a jejich dostupnost je skutečně omezená. Domnívám se, že sazby zůstanou v příštích 2 letech vysoké“.

Mezinárodní energetická agentura informovala ve středu o tom, že Čína zvýší letos denní světovou poptávku po ropě o 2 miliony barelů na rekordních 102 milionů. Otevřenou otázkou je ale stále to, kolik ropy Čína spotřebuje doma a kolik jí bude rafinovat a vyvážet do Evropy s cílem nahrazení sankcionované ruské nafty.

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*