České lithium a nové nehořlavé baterie společnosti HE3DA

V České republice se rozběhla v pražských Letňanech výroba nehořlavých auto baterií HE3DA.

Pro začátek jde v pražských Letňanech jen o malou továrnu, ale výroba se již rozběhla. Revoluční 3D baterie společnosti HE3DA do aut objevil český vědec Jan Procházka. Provoz na výrobu baterií ve společnosti HE3DA je velkým zlomem pro český průmysl a celou Českou republiku. Zásadní posun by mohl také znamenat, že by společnost Tesla v budoucnu mohla postavit svou evropskou továrnu právě v České republice. Janu Procházkovi trvalo několik let, než na svůj projekt sehnal kapitál. Tento unikátní nápad byl uveden do chodu díky spojení s investory a následnému založení společnosti HE3DA. Hlavním investorem v tomto projektu na českém vynálezu výjimečné baterie se nakonec stal bohumínský podnikatel Radomír Prus.

Investice do projektu

Do projektu byly prozatím investováno pro vývoj a výrobu baterie miliony eur. Radomír Prus je zastáncem názoru, že proto, aby se výjimečný nápad mohl udržet pod kontrolou původních investorů, nelze hned zaplatit a rozjet masovou výrobu, ale raději se bude prodávat technologie a za licenční poplatky a také patent. Přelomové české 3D baterie budou vyrábět asi i Číňané

Co stálo na začátku

Při pobytu na Seychelských ostrovech si zakoupil Radomír Prus vrak, který se aktuálně potápěl v nedalekém zálivu. Pak jej za pomocí několika keňských dělníků a italských techniků opravil a loď pojmenoval Dream Angel. Jeho vizí bylo učinit maximálně soběstačnou a na střechu umístil solární panely. Pak ale zjistil, že sehnat nějakou baterii, která má k uchování energie ze slunce dostatečnou kapacitu, je asi nemožné. O Janu Procházkovi četl v odborných médiích a zavolal mu, ať mu pošle nějaký svůj prototyp. Obával se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt Jana Procházky nepřežije, takže mu na projekt peníze poslal a to bez smlouvy, na tu nezbyl čas. Pak byli v kontaktu přes telefon a e-maily.

Odlišná výroba a velký úspěch

Úspěch výroby nehořlavých auto baterií HE3DA, které můžete i prostřelit a vesele fungují dál, je zejména v odlišném způsobu jejich výroby. Zatímco v současné době se nynější lithiové baterie vyrábějí z tenkých elektrod a to v podobě kovových fólií, na kterých je nalepena aktivní vrstva, baterie Jana Procházky má vlisované články nikoliv vertikálně, ale horizontálně, formou jakýchsi tabletek do rámu. Má tak 20x silnější tloušťku, ale i kapacitu elektrod. Dokáže pojmout mnohem více elektrické energie, než ty dnešní baterie. Tato revoluční baterie se dá mnohem rychleji nabít a také levněji vyrobit. Jde o nejbezpečnější lithiovou baterii na celém světě, která nehoří ani neexploduje.

Otevření výrobní linky

Otevřená výrobní linka ukázala, že tyto baterie lze vyrábět i sériově. Roční výrobní kapacita je 10 MWh. Společnost HE3DA se chce nyní ale primárně zaměřit na řešení šité na míru svým klientům. Jde o to, že typově klient specifikuje svoje požadavky na potřebnou baterii a tu mu zde dovyvinou přímo na míru včetně úpravy výrobní linky. Český patent tak ale stále zůstane v českých rukou, což je velmi důležité. Pražská technologická linka bude základem pro stavbu mnohem větší linky 30 MWh/ročně. Ta se začne od ledna 2017 stavět v již existující hale v Horní Suché. Po dokončení zdlouhavého povolovacího procesu také bude v lokalitě Horní Suchá stát nová hala o velikosti 10 000 m². Cílem stvořitele unikátní baterie a jeho investora je postavit elektromobil, elektrobus a dokonce i elektro TIR fungující právě na bateriích HE3DA.

 

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*